Wednesday, June 25, 2008

Kvalpar etter Lucas og Virpi

Den 16 April kom det en skokk av ville beist til verden. 3 Tisper og 5 hannhunder.

Alle ligner sin Far på en prikk. Ser ut til å bli store kraftige pluggar.

Thursday, January 24, 2008

Lucas forsvant.

Under en telttur i Grønndalen i midten av Januar, så forsvant Lucas. Han bruker vanligvis ikkje å stikke av, så eg skjønte att noko var galt. Eg satte straks i gang å leite etter han, Men fjellet er stort, og en slik hund er vidtfarende. Etter to timer med leiting befant eg meg på ei høgde. Eg skuet utover dalen, da eg plutselig hørte en hund som ulte og bjeffet. Det hørtes ut som att han var langt borte. Men etter att eg hadde følgt lyden 300 meter, så fant eg Lucas ned i ei sprekke.

Han sto i iskaldt vatn, langt nede i sprekken uten en sjangse til å komme seg opp for egen maskin. Etter litt klatring, så lyktest det meg å fa tak i han, å slenge han ut av sprekken.

I ettertid innser eg att eg var utrolig heldig som fant han. Hadde det gått en time eller to til, så hadde nok Lucas død av kulde og utmattelse. Takk Gud for att det gjekk bra.

Tuesday, January 1, 2008

Noas Ark ?

Fosiler av en båt funnet i Tyrkiske fjell, nærme Grensen til Russalnd.Båten ligger på 2100 meters høgde, Og var oppdaga i forbindelse med kartlegging av Tyrkiske fjellområder under den kalde krigen.

(Gen 6:14 Norsk) Gjør dig en ark av gofertre, gjør kammer i arken og stryk den innvendig og utvendig med bek!
(Gen 6:15 Norsk) Således skal du gjøre den: Arken skal være tre hundre alen lang, femti alen bred, og tretti alen høi.

300 Alen, tilsvarer ca 157 meter. Ron Wyatt målte denne båtformasjonen til ca 156 meter.
Lenke til meir informasjon finnes her

Wednesday, December 19, 2007

Kjempene på Jorden.

4 Mos 13,32-33 Og de talte ille blandt Israels barn om det land de hadde utspeidet, og sa: Det land vi drog igjennem for å utspeide det, er et land som fortærer sine innbyggere, og alle de vi så der, var høivoksne folk; 33 der så vi kjempene, Anaks barn av kjempeætten, og mot dem var vi i våre egne øine som gresshopper, og det syntes også de at vi var

Det er ubegripelig for meg å skjønne att folk kunne bli så store. Men når man ser slike bilder som dette så får man litt perspektiv på kor digre dei var. Å da kan man kanskje forklare korleis dei bygde pyramider osv... 4-5 mann på denne størrelsen kunne antagligvis løfte 30 tonn, Da muskelmasse vokser omtrent kubisk med høgde på eit menneske.

Thursday, November 29, 2007

PG tur til Alicante !

Eg, Pappa, Elias, og Øystein har vore på guttetur til Spaniens varme land. Kjempefint opphold på Casabankorotto.

Bylløp !!

Eg og Anna Lisa har gifta oss. Brylløpet var den 26 Okt. Vielsen var på kemnerkontoret i Volda,Og festen i ungdomshuset på Mork.

Sunday, October 14, 2007

Jakt på Aursjøen.

Tok en tur til Aursjøen Lørdag 13 Okt. Lite fugl å sjå. Magnus gjekk høgare oppe, der det var meir snøv, og han såg en del fugl. Det vart tilsammen 6 ryper denne dagen. (Magnus 4)
Lucas jobber jevnt og trutt. Han begynner å bli god på rypa no. Søksbredde og effektivitet blir bedre for kvar gang, Men han har ennå potensiale for å bli mykje bedre.
Kalle kan også ha sine lyse øyeblikk, men han er fremdeles veldig ung i skollten.
Liker å springe sammen med Lucas.

Thursday, October 11, 2007

Rypejakt på Skjåk

Vi tok turen til Skjåk. Litt oppgang i bestanden fra i fjord. På bildene ser vi først tre Pointere (Lucas,Kalle og Peik) i stand på ryper. På det andre bildet er det Lucas som apporterer rypa.
Det har vore en flott sesong i år ! Hunderiet er bedre en på mange år, og rypebestanden er på vei opp. Dersom vi får gode klekkeforrhold neste Vår, så kan det bli veldig bra med fugl til neste høst. For det skal ikkje mangle på stammfugl til våren.

Tuesday, September 18, 2007

Div bilder fra Årets rypejakt.

Det var mykje dårlig vær under jakta i år, Og dertil mykje teltliv. Det var Kaldt, Sludd, sterk vind og til tider lite fugl å finne. Men vi kosa oss likevell ! På bldet over ser vi Magnus diske opp med rypemiddag. Det smakte ufattelig godt etter en lang dags jakt !

Sunday, August 5, 2007

Endelig har vi flytta inn !

Etter snart eit år med oppussing, så har vi nå endelig fått flytte inn i vårt "nye" hus ! Og vi trives veldig godt her. Hundane har også fått flytte inn i sin nye hundegård, Og ser ut til å trives godt med det.

Monday, July 16, 2007

Fiske tur i Oppdalsfjella.

Magnus lager middag :)

Meg og Lucas med fangst. Fin fisk i fjellet her. Feit og fin !!

Far til Magnus kom innom en tur. Magnus hjelper han å slå opp telt.

Sunday, June 10, 2007

Dramatikk på Bondalseidet.

Det var skikkelig blåtermikk på Bondalseidet.

Eg låg å kosa meg i 1700 meters høgde, då eg antagligvis vart trefft av ei bølge. Eg hører bare en smell ! Paraglideren nermes pakka i hop over hodet på meg, og eg blir slengt vilt rund. Det ender med att eg looper over skjermen, og nesten faller i duken. Heldigvis treffer eg ikkje duken, men faller litt ved siden av. Men liner blir bare ei stor vase, Og skjermen dermed deformert og ikkje mulig å flyge.

Eg kaster nødskjerm, og berger livet.. Takk og pris !

Sunday, May 27, 2007

Paragliding

Elias var skikkelig fornøgd med dagen. Her eit bilde av meg, Med min nye XC-maskin. Rebel-killer !

Vi hadde en kjempedag på Bondalseidet idag. Ej, Elias , ArneC, Og Øystein fauk gjennom vatnedalen og innover Austefjorden. Kanonforhold og tiltider hard termikk.

Wednesday, April 25, 2007

Trening hos Arnfinn.

Tok turen til Arnfinn for å benytte siste sjangse på vårrypa. Fremdeles glimt i øyet og kraft i frasparket på denne karen, sjøl om han begynner å bli en meget gammel mann!! Vi hadde to fine dager i fjellet, Bra med fugl og fint vær. Arnfinn har som vanlig gode hunder som takler rypa fint. Han hadde mange fine fugle arbeid på sine hunder. Mest av alle imponerte gamle Teresa, med sine eminente fuglbehandling. Meget god tispe. Burde blitt brukt mykje meir i avl etter mitt syn. Denne dama har Tæl, Jaktlyst format og ståpåvilje til tusen!! Litt meir så som så med mine, men greit nok. Lucas jobber godt, men lykkes ikkje. Støkker gang på gang, uten å feste stand. Ikkje rolig på støkk. Trenger dressur.
Kalle er på linje med en 4 måner gammel kvalp. Jakter ikkje.. Bare leikar.
Fra nå av kan hunderiet mitt bare bli bedre, Men vi henger ikkje med hodet av den grunn! Eg har gode emner å smi på.. Så dette blir bra !!

Saturday, April 14, 2007

Kveldskos

Kalle og Lucas kosar seg på terrassen etter en lang dag i fjellet.

Kvandalen 14.04.07

Kalle og Lucas i fint driv. Lucas i Stand som han løser ut sjøl etter ca 30 sekunder, pga att det var tomt.

Kalle og Lucas har fått prøve seg på rypa i Kvandals terrenget i dag. Der var ikkje mange fugler, men nåkre få var der. Det er fremdeles tungt føre. Snøen er nå så råten, att den nermast er i form av vatn. Man kan oppleve å forsvinne over en meter ned i snøen enkelte plassar.

Kalle har naturlig nok problemer med å komme seg ut i jaktbart søk. Lucas klarer det på en måte, men bli også skjemmet av det tunge føret. Det er vel bare å innsjå att det er slutt for denne gang, og begynne å glede seg til Høstens Trening, jakt og jaktprøver.

Tuesday, April 10, 2007

Påske tur til Danmark og Kennel Metrinelund.

Eg og Anna Lisa reiste til DK i påsken for å hente Lucas. Vi hadde en fin biltur, Fra Volda til Oslo, Og neste dag fra Oslo, gjennom Sverige, og over Øresundbroen til Danmark. Fra Øresund til Kennelen var det ca to timer å kjøre på motorvei. Turen gjekk smertefritt. Den kjedligste biten å kjøre var fra Volda til Svenskegrensa. Derifra, gjekk det i 120-130 km.t gjennom Sverige og inn i Danmark. Det var hærlig å kunne forflytte seg i en slik hastighet, når man vanligvis kjører i 60-80 kmt her i Norge.

Oppholdet på Gården\Kennelen var hærlig! Vi vart oppvartet med den fineste mat og drikke. I Tillegg til att vi fekk vårt eget soverom og bad.

Svend brukte dagen på å ta meg med på ommvisning av Dansk jaktprøve, og fremvisning av alle sine gode hunder. Det var artig å sjå hvordan det gjøres i DK. Forskjellen fra våre Norske høyfjellsprøver til Dansk rapps, er ganske stor. Må forøvrig sei att eg er ganske imponert over dyr og fuglelivet i DK. der bugner det av Fasan, Rapphøns, rådyr, rev og mange andre arter.

Anna Lisa vart undervist i diverse husflid,. Karen driver sin egen lille butikk, der hun selger produkter som lages av Mohairsau ull. Familien Buchhave driver forøvrig også oppdrett av Mohairsau.

Tusen takk til Karen og Svend Buchhave for eit hærlig opphold og en god hund. Vi sees !

Monday, April 9, 2007

Trening

Nok en dag med trening. Fremdeles er det umulige forhold. Mye løs snø og klabbeføre, gjør det nærmest umulig å ta seg frem i fjellet. Etter ca to km var eg så sliten att eg bare måtte snu. Ski som klabber og 50 cm løs snø, gjør det meget tungt. Lucas fortsetter å imponere. Eg gleder meg til føret blir bedre, slik att vi kan komme høyere opp. Fuglen ligger sjelden så lavt som vi gjekk i dag. Litt mildvær vil gjøre alt bedre.

Sunday, April 8, 2007

Kalle Og Lucas

Endelig hjemme fra DK. Eg og Anna Lisa har brukt 5 dager

på å kjøre til DK for å hente Lucas. Til tross for 50cm nysnø, så klarte er ikkje å holde meg heime.. Eg bare måtte sjå Lucas i aksjon. Han går godt !!

Monday, March 19, 2007

Ny Pointer !!

Sidan Sjakk vart gitt bort har eg vore på utkikk etter ny pointer. Eg har vurdert diverse kvalper, unghunder og voksne Pointere. Til slutt falt valget på 3.5 år gamle Lucas.
Lucas er en stor og robust hannhund. Heile 67 cm på ryggen ! Han er med andre ord diger.
Eg har jaktet for både mor og far til denne hunden, så eg veit att det er hardtgående linjer som ligger bak. Lucas er velldressert, god på apport, fast i standen, rolig i oppflukt og skudd. Mao, en komplett ferdig dressert jakt og prøvehund, som kan stilles på Lavland fra første dag. Lucas befinner seg i DK, og har derfor ingen erfaring med fjell og ryper. Han trenger derfor litt tid på å omstille seg fra å springe i kålåkere, til å bli en høyfjellshund.
Eg og Anna Lisa skal reise til DK i Påska å hente han.
Vi gleder oss !

Sunday, March 18, 2007

Stand på Standalseidet

Kalle i stand på Standalseidet.

Saturday, March 17, 2007

Teltkos.

Det er eit fint liv å ligge i telt, om man bare ordner seg på rette måten. Primus, godt ligge underlag, og eit reinsdyrskinn er tre ting som er heilt nødvendig for å opprettholde en høg standard.

prøveboring

Prøveboring. Vi var litt usikker på tjukkelsen på isen ute på Rondevatnen, så vi fant det tryggast å borre eit hol, for å sjå tjukkelsen på isen. Isen var ca 70 cm tjukk, så det var sikkert trygt å kjøre eit vogntog ut på isen.

Friday, March 2, 2007

Kalle innpakket i reinsdyskinn

Når telt skal rigges opp eller ned, blir det stillestående og kaldt for en pointerskrott.

Teltkos ute på isen

Kveldskos.

Knivskifte

Magnus skifter kviver, etter å ha borre i stein for andre gang !

Isfiske i Rondane Vinter 2007

Eg og Magnus har vore på fisketur i Rondane. Her fangst frå Fremreillmanntjønna.

Saturday, February 17, 2007

Kalle i farta

Kalle i søk etter ryper og orrefugl. Desverre vart det ingen i dag.

Friday, February 16, 2007

Kalle's skalle.

Fin skalle på Kalle.

Kalle K(hvalp)

Tuva og Sjakk

Tuva i full aktivitet med å fore Sjakken.

Odin

Odin, vår trofaste jakthund. Min bror kjøpte denne pointern for 6 år siden. Men hans kariære som hundemann vart kortvarig, så det vart til att foreldra mine tok over denne hunden.

Odin er såpass stortgående att han er ubrukelig i sunnmørsfjell. Men når vi reiser til dei store jaktmarker i Gubrandsdalen OL så er han glimrende. Desverre så er han så feit og dårlig trent att han bare kan brukes en dag eller to.

Monday, February 12, 2007

Kalle

Kalle er antagligvis det beste pointer evne eg nokon gong har hatt. Han er meget lydhør overfor mine ønsker. Han er stille og fredlig i hus, og begynner virkelig å flytte på seg i fjellet!! Dersom denne hunden blir en god viltfinner, så har eg drømmepointer'n !